På ei fødeavdeling på Vestlandet krysses ulike skjebner og livshistorier. Mens både emosjonelle og fysiske krefter herjer inne i og rundt de fødende, rulles livshistoriene til kvinnene opp. De avdekker sårbarhet og styrke, og viser hvordan svangerskap, fødsel og morsrollen kan prege et helt liv.
I Barselfeber møter vi ei kvinne som elsker å få barn, ei anna ble gravid mot sin vilje. Den unge fødende, hennes mor og den barnløse jordmora prøver å stå sammen i de ulike utfordringene morskapet byr på. I et tidvis drømmeaktig univers knyttes deres tre skjebner sammen. For selv i et strømlinjeformet samfunn, og med verdens beste fagfolk i fotenden av senga, oppleves det å bli mor vidt forskjellig.
Slik musikalske minner ofte er knyttet til de store hendelsene i livet, er musikken viktig også i Barselfeber. Ulike musikktema er med på å underbygge karakterenes opplevelse av å føde og bli mor. Når man er i de heftigste opplevelsene i livet, kan det by på mange komiske situasjoner som både er gjenkjennbare og som vi kan le av.
Barselfeber er en dels ettertenksom, dels komisk forestilling om det mest naturlige og mest overveldende i livet. Det er både beinhard virkelighet, overnaturlige krefter og mye humor. Vil møtene endre deres liv, eller vil de fortsette som før?
Barselfeber er støttet av Dramatikkens hus, Kulturdirektoratet og Teatrets Venner.
Dette skriver pressen:
«Starten bergtok meg. En temmelig naken scene. Enkelt og elegant. Sober musikk ligger i bakgrunnen. Den krever ikke oppmerksomhet. Det er for øvrig Sara Fellman som står bak den også. Fokuset er fosteret som romsterer i mors mage. Så selve fødselen, en dramatisk dans. Deretter de første vare timene hvor barnet tilvenner seg verden. Alt uten ord. Enkelt og mektig.» og «Slutten setter nemlig et tankevekkende punktum som gir rom for både tolkning og refleksjon.» Romsdals Budstikke
På NRK nett skriver Karen Frøsland Nystøyl:
Stykket har mange element som vil vera lett å kjenna igjen for alle med morserfaringar, og det bringer fram interessante perspektiv knytt til barseltid og forventningar frå ein sjølv og omverda. Babylivet blir godt spelt ut, og særleg god er framsyninga i dei fysiske sekvensane. Å bera fram barn og å bera dei vidare i livet er fint visuelt framstilt av skodespelarar og regissør.
Barselfeber har vorte ein tankevekkjande, vár og attkjennande time i teateret.
Amund Grimstad i Klassekampen:
Ein leiken og obervant liten humoreske om ulike sider ved å være mor
Premiere 15. mars
Varighet Ca. 1 time og 10 min
Manus og regi
Kjersti Botn Sandal
Scenografi og kostymer
Mari Watn
Lysdesign
Lasse Skrivarhaug
Komponist
Sara Fellman
Dramaturgi
Kjersti Haugen
Med
Sara Fellman, Johanna Mørck og Linn Wennersten