Kjære publikum

Teatersjef Kristian Lykkeslet Strømskag

Kristian Lykkeslet Strømskag bilde til program.jpg
Teatersjef Kristian Lykkeslet Strømskag

Det er med stor glede at vi kan ønske dere velkommen til urpremiere på Barselfeber.

Teatret Vårt og Teatrets Venner står sammen om denne forestillingen. Venneforeningen er en viktig partner for teatret i publikumsarbeidet vårt, og er i tillegg ofte påkoblet kunstneriske prosesser på huset. Det samarbeidet er gjensidig stimulerende. Denne gangen var Teatrets Venner med helt fra starten ved å gi stipend til utvikling av manus og konsept. Uten dette bidraget, så hadde vi ikke fått den gode prosessen som vi nå har hatt. Det er vi veldig takknemlig for.

Teatret Vårt ønsker alltid å jobbe med tematikk som angår mennesker som bor her i fylket. Noen ganger er det en enkel link til livene og omgivelsene våre. Noen ganger er det tettere sammenhenger. Akkurat nå er det viktig å spille Barselfeber rundt i Møre og Romsdal. Gjennom arbeidet med materialet har det blitt tydelig at nettopp dette perspektivet trengs i offentligheten.

Fødetilbud, barseltid, svangerskap, morskap og kvinnehelse er heldigvis lengre frem i samtalene. Det er bra. Og viktig. Tematikken har altfor lenge vært gjemt bort og kanskje også bevisst valgt bort. I den senere tiden, har media og andre plattformer viet plass til viktige vinklinger på temaet. Samtidig kan fremstillingen i media ofte bli kjappe artikler, enkle svar og bastante konklusjoner. Derfor er teatret viktig, derfor har teatret en plass. På teatret kan vi dvele ved en tematikk over lenger tid, vi kan drøfte ulike perspektiv grundigere og vi kan - ikke minst - åpne rom hvor vi kan reflektere sammen, teatret og publikum.

Barselfeber er et prosjekt Kjersti Sandal har båret med seg lenge. Ønsket om å skrive og lage noe meningsfullt om graviditet, svangerskap og fødsel har utviklet seg til denne forestillingen. Fra et utgangspunkt med intervju av ulike erfaringer med fødsel, blant fødende, jordmødre og helsepersonell, så har manuset jobbet seg videre inn i fiksjonen. Det dokumentariske er nå i bakgrunnen, og tre nye livsløp trer frem. En god teatertekst pendler mellom realismen og fiksjonen, og utforsker alle teatrets muligheter. Dette gjør Barselfeber med lekne og teatrale grep.

Til Barselfeber har scenograf Mari Watn laget et gjenkjennelig og lekent rom som samtidig er teatralt og strekker seg forbi realismen, Lasse Skrivarhaug har laget et lys som pulserer sammen med livets svinger på scenen. Sara Fellman har komponert helt ny musikk som sømløst jobber inn i scenene og fremkaller emosjonelle øyeblikk og mer abstrakte bilder. Sammen jobber virkemidlene frem en vakker, underlig og fantasifull atmosfære.

Skuespillerne Sara Fellman, Johanna Mørck og Linn Wennersten har sammen med Kjersti Sandal utviklet en forestilling som er viktig og relevant for absolutt alle som har blitt født. Vi blir invitert inn i et raust rom – et rom der vi sammen kan le og gråte. De store livsendrende øyeblikkene kommer tett på oss. Som publikum blir vi invitert tett på og lever med karakterene, deres valg og gleden, sorgen, oppturene og tapene. Slik livet både på og utenfor scenen er akkurat nå.

Velkommen til Barselfeber!

Regissør Kjersti Botn Sandal beskriver møtet med morsrollen som overveldende, og mener det snakkes for lite om hva kvinner går gjennom når de bærer frem barn.

Kjersti Botn Sandal kvadrat.jpg
Kjersti Botn Sandal

Barselfeber følger en kvinne fra hun føder sitt første barn, til dette barnet igjen føder sine barn. Hele forestillingen utspiller seg på en fødeavdeling, samtidig som vi blir kjent med karakterenes liv utenfor.

– Det står ikke statuer av kvinner som har født 12 barn rundt omkring, men det finnes mange statuer av menn som har gått på Mount Everest, forteller regissør Kjersti Botn Sandal om hvorfor hun ønsket å lage et teaterstykke med denne tematikken.

Hun mener morskap altfor ofte belyses på en lettvint måte.

– Man ser noen med en fin mage - og “svupp”, så er ungen ute. Det ser så lett ut, men jeg ville grave i grumset, gi det fokus og tid.

Dybdeintervjuet ni kvinner
I arbeidet med Barselfeber har Botn Sandal dybdeintervjuet ni kvinner om det å få barn.

– Uansett forutsetninger har alle blitt overrasket over hvor heftig det er. Samtidig snakket de om den overveldende kjærligheten, og følelsen av at de kan gjøre hva som helst for dette lille mennesket.

Regissøren har selv tre barn, og beskriver møtet med morsrollen som den største overgangen i livet.

– Jeg skjønte ikke hvorfor ikke alle kom med flagg og bar meg på gullstol og sa “for en prestasjon!”, forteller hun.

Vil skape forståelse

Botn Sandal ønsker at forestillingen skal speile det harde arbeidet det er å føde. Det er derfor mye fysisk jobbing for Sara Fellman, Linn Christine Wennersten og Johanna Mørck, som er skuespillerne i stykket.

– De bærer hverandre og føder hverandre. De blir svette og slitne og kommer til et punkt der de nesten ikke orker mer.

Ønsket er å skape forståelse for prosessen kvinner går gjennom.

– Jeg tenker at både menn og kvinner som ikke har født, vil få mye ut av å forstå hvor komplisert det er, både fysisk og psykisk. En er enorm sårbar i en sånn fase.

Kritisk til fødetilbudet

I Barselfeber er det én kvinne som utgjør hele helsevesenet. Hun er jordmor, helsesykepleier og lege.

– Det er en slags underbemannet fødeavdeling. Det er jo litt det man ser, at fødetilbudet stadig blir spist opp og effektivisert. Da min mor fødte meg, kunne hun ligge på sjukehuset i to uker. Da jeg fødte burde jeg helst vært ute etter seks timer, avslutter Kjersti Botn Sandal. 

Video med Kjersti Botn Sandal

Kjersti Botn Sandal

Manus og regi

Kjersti Botn Sandal er utdannet ved Statens teaterhøgskole (1998–2001). Hun har jobbet ved Den Nationale Scene, Rogaland Teater, Hålogaland Teater, Nasjonalteatret i Kabul, Afghanistan og debuterte ved Nationaltheatret våren 2010. Kjersti har for øyeblikket permisjon fra stillingen som fast ansatt skuespiller vet Nationaltheatret, og gjør oppdrag både som skuespiller og regissør her ved Teatret Vårt. Hun har blant annet medvirket i Slåttekar i himmelenScener fra et ekteskap og har regien på Julekveld med Teskjekjerringa og nå Barselfeber.

Kjersti Botn Sandal vant Heddaprisen 2008 i klassen beste kvinnelige skuespiller for rollen som Anna i Karl og Anna.

Mari Watn

Scenografi og kostymer

Mari Watn er utdannet ved Arkitektskolen Aarhus, avdeling for Rom og Design, og jobber i dag som scenograf og illustratør.

Mari debuterte som scenograf med Jon Fosses «Lilla» ved Teatret Vårt i 2013 og har siden vært scenograf og kostymedesigner på produksjoner ved bl a (tidligere) Akershus Teater, Teater Zebu Teatret Vårt og Bergen Borgerscene/DNS.


Sara Fellman

Sara Fellman er fast ansatt skuespiller ved Teatret Vårt. Sara har skuespillerutdannelse fra Nordisk institutt for Scene og Studio. Etter endt utdannelse i 2006, har hun arbeidet med en rekke teaterkompanier og frigrupper, jobbet med dubbing og etterhvert sang. Hun har drevet eget teaterkompani med flere produksjoner for både barn og voksne, og er også klovn i Sykehusklovnene og Klokkeklovnene. I 2015 var hun student ved Subbody Butoh School i Himalaya, der hun studerte den japanske danseformen butoh. Hun har vært i ensemblet ved Grusomhetens Teater i Oslo siden 2013. 

Hun debuterte hos Teatret Vårt i Liv Strømquist tenker på deg, og har siden spilt i bl.a. ≈ [tilnærmet lik], Brevduene, Helvete er de andreRadio Don Quijote, Maratondansen og Sporvogn til begjær. Våren 2020 spiller hun Gjertine i Slåttekar i himmelen av Edvard Hoem. 

Johanna Mørck

Johanna Mørck er fast ansatt skuespiller ved Teatret Vårt. Hun har sin skuespiller utdannelse fra den russiske teaterhøgskolen GITIS (Scandinavia), hvor hun ble uteksaminert i 2007. Siden har Johanna arbeidet ved ulike teatre og kompanier, blant annet Østfold Teater. Johanna Mørck har medvirket i flere spillefilmer, kortfilmer og radioteater. Hun har også produsert egne forestillinger og drevet sitt eget kompani i samarbeid med Tobias A. Heiberg.

Johanna Mørck har medvirket i flere forestillinger ved Teatret Vårt, bl.a. Othello - hvem stoler du på?, Helvete er de andre, Snekker Andersen, Radio Don Quijote, Høstsonaten, Alle fantastiske ting og Gift. 

Våren 2022 kan hun oppleves i Dei som fer og Jo mere vi er sammen

Linn Wennersten

Linn Wennersten er utdannet skuespiller fra Akademi for scenekunst i Fredrikstad. Hun har også gått på musikal-linjen på Bårdar Akademiet i Oslo og er utdannet faglærer i musikk, dans og drama fra UIA, hvor hun fordypet seg i barneteaterkunst. Linn har jobbet med ulike kompanier i det frie scenekunstfeltet, samt utviklet og produsert egne forestillinger. Høsten 2021 medvirket hun i Julekveld med Teskjekjerringa. Våren 2023 spiller Linn i Barselfeber.