Mats Eldøen er født og oppvokst i Molde. Venneforeningen syns det er veldig hyggelig at Mats er tilbake på Teatret Vårt, og Innkikk-redaksjonen kontaktet ham for å høre tanker om forestillingen og livet i teateret. Her kan du også bli litt bedre kjent med ham. Mats har mange jern i ilden. I 2011 var han med å starte Det Andre Teatret i Oslo, hvor han jobber som skuespiller, regissør, teatersjef og kunstnerisk leder. Denne teaterscenen har utviklet seg til å bli en av verdens fremste scener for improvisasjon. Ikke verst det! Han har også spilt i en rekke filmer og tv-serier, og laget flere teaterstykker ved landets regionteater. Mats forteller at han utover en hektisk teaterhverdag liker å lage mat og driver med turn.

Skuespillere som kommer fra Molde, kommer ikke utenom spørsmålet: Var du med i barneteatret Poppeloppe?
Jeg var med hele barneskolen, så det var vel 6 år? Mitt favorittminne derifra er kanskje å sitte i den slitne gangen bak scenen på gamle kulturhuset på premieredagen. Litt som små soldater på vei inn til stranda i Normandie, uten noen sammenligning for øvrig. Det var så spennende, og viktig, og morsomt, og vi hadde fått så mye tillit sammen.

Gikk karrieren videre til ungdomsteatret og skoleteatret på Molde videregående?
Ja! Jeg var med på begge deler. Var sågar teatersjef for skoleteater på VGS også.

Var det en spesiell hendelse eller opplevelse som gjorde at du skjønte at det var skuespiller du skulle bli?
Hehe, nei, det er vel mer summen av mange opplevelser. En forsker som heter Ken Robinson snakker om det han kaller for «The Element», som han definerer som stedet der det du elsker å gjøre og det du er eksepsjonelt god til møtes. Det er vrient å si at jeg er eksepsjonelt god til å være skuespiller eller lage teater, men jeg trives helt sjukt godt med det - og det skjønte jeg vel ganske tidlig. Ettersom jeg startet med teater som så liten, så var det kanskje når jeg møtte andre miljø og fag at jeg skjønte at jeg allerede hadde funnet mitt element.

Forestillingen Magi- og fantasioperatørene er improteater om magiske hverdager, og er snart klar for spilleperiode i Molde. Hva er det som venter oss i teatersalen i denne forestillingen?
Hehe. Det er et forsøk på å lage litt ordentlig teatermagi. Og det har blitt et ganske klin kokos opplegg som farer både høyt og lavt. Håpet er, at man skal bli litt svett som publikummer også, fordi man lever seg inn i historiene og får lyst til å bidra.

Du har utviklet konseptet til dette stykket og har i tillegg regien. Hvor kommer ideen til dette stykket fra?
Den ploppa litt inn i hodet en gang vi hadde prøver, så jeg kan nok ikke eie den helt alene. Den gangen vi lagde navnet og bestemte at det skulle bli en forestilling var vi ikke helt sikker på hva det skulle bli, men vi visste at vi var nysgjerrig på dette med magi og hvordan fantasien kan få vanlige ting til å bli magisk.

Hva er egentlig improteater, og hvordan kommer det til uttrykk i denne forestillingen?
Improteater betyr at vi finner på historiene og scenene i farta. Vi har ikke manus og har ikke planlagt. Mesteparten av det som skjer i denne forestillinga er improvisert der og da.

Hva er grunnen til at vi skal ta med barn, barnebarn, tantebarn eller nabobarn inn i teatersalen for å se denne forestillingen?
Det er så mange teaterforestillinger som bare lar barn være publikum, heller enn å la dem være medskapende. Mye av teater er jo bare en videreutvikling av barns lek, og det er de jo eksperter på. I denne forestillinga får barna muligheten til å bidra med alt de har - og på mange måter er de selve hovedpersonene i showet.

Slagordet til Det Andre Teatret er ”Nesten som et ordentlig teater, bare litt morsommere”. Kan du fortelle litt om dette teateret?
Det Andre Teatret ble startet i 2011 av en gjeng skuespillere som tok alle sparepengene sine og leide et gammelt fabrikklokale. Vi spiller ca 10 improviserte forestillinger i uka for ca 35000 publikummere i året. I tillegg er det en slags utdanningsinstitusjon og kompetansesenter for improvisasjon i Norge, og vi har haugevis av kurs og muligheter for de som ønsker å lære mer om impro. Unge som gamle. Du kan ta en titt på vår nettside.

Hvordan er det å drive fritt teater i konkurranse med institusjonsteatrene? Er det mye samarbeid kanskje?
Ja, heldigvis mer og mer samarbeid. Vi har et ganske mye yngre publikum enn de etablerte institusjonene og det gjør at de IKKE blir våre største konkurrenter. Jeg opplever at grensene mellom det frie feltet og institusjonene begynner å mykes opp. Eller så er det bare at vi på Det Andre Teatret er i ferd med å bli en institusjon, hehe.

Har det gitt mersmak å jobbe med teater i hjemfylket ditt igjen?
Ja herreminhatt. Håper jeg får sjansen igjen. Det har vært dritgøy!!!


Lisbeth Sørensen