I år bedrev Høstscena «hjelp til selvhjelp i koronaens tid» for å si det med Inger Bakke sine ord, leder for Poesiscena under Høstscena. På armlengdes avstand, inviteres publikum til kulturelle møter. Flere premierer ble utsatt, men noen prøveforestillinger fikk vi dukke ned i, så vi vet litt om hva vi kan glede oss til i Høstscena 2021. 

KanonHøstscena ble åpnet med forestillingen Kanon. En kunstnerlig vandring i ord. Kanon starter med et litterært verksted for ungdom. Verkstedet tar utgangspunkt i kunstutstillingen Er jeg menneske for deg? på kunstmuseet Jugendstilsenteret og KUBE. Tekstene som ungdommene skrev, ble en inspirasjon for utøvende kunstnere til å skape en levende utstilling. En utstilling med bevegelse, farger, lyd, lys og installasjoner.

122017177_999458480575304_6402666635837482881_n.jpg

Ide og regi Eldrid Schrøder Kvalvik og Arne Schrøder Kvalvik. Eldrid Schrøder Kvalvik har master i drama ved NTNU i Trondheim. Hun har vært tilknyttet dramalinjen i Fagerlia vgsi 13 år. Hun har hatt et friår der hun har jobbet freelance som instruktør og dramatiker. For tiden jobber hun 50 % som dramalærer og 50% som instruktør og dramatiker. Forestillingen «Kanon» var høstens første forestilling. I november har hun regi på forestillingen Skumringstimen som skal spilles på Teaterfabrikken i Ålesund, et samarbeidsprosjekt med Teatret Vårt. Dramalæreren er også i prosess med en ungdomsforestilling i samarbeid med Seanse. Historien i denne forestillingen er rundt et rockeband i Molde. Premiere ikke satt.

eldrid.jpg

Hva ønsket du å formidle med forestillingen, Eldrid?

- Det var viktig å skape en arena der ungdom kunne uttrykke seg fritt. Ikke sensur, et uttrykk der alt var lov. Et sted der å skape, være kreativ stod i fokus. Med tema «Er jeg menneske for deg?» ble mange av tankene og følelsene til ungdommen knyttet opp til det annerledeslivet vi lever i dag med koronaen.

Kanon ble en sterk åpningsforestilling på Høstscena. De lokale kunstnerne Lena Nymark, Bjørn Vatne, Simon Wågsholm, Bernt Erik Myrvoll, Karin Augusta Nogva, SPEISA, Fagerlia vgs og Kunstfagskolen deltok i performansen. 100 personer som veiledet publikum gjennom en verden i ført fullt verneutstyr; som munnbind, hansker og frakker. En spesiell og annerledes opplevelse.

Fruen fra havet Musiker Miki Campis og dramalærer Elisabeth Steffensen har fått med seg ungdommer fra Jugendteateret til å utforske Ibsens sitt univers. Publikum ble med på en arbeidsvisning på Atlanterhavsparken.  Stykket skulle hatt premiere under Høstscena 2020, men premieren er flyttet til Høstscena 2021. 

Elisabeth Steffensen er dramalærer på Fagerlia vgs. Dramautdannelse har hun fra Volda og London. I denne prosessen har hun både vært skuespiller og regiansvarlig.

Fruen fra havet

Hvorfor Fruen fra havet, Elisabeth?

- Fruen fra havet så jeg som tenåring på Arbeideren, og jeg ble bergtatt. Stykket gjorde sterkt inntrykk på meg, og jeg har hele livet tenkt på at en dag ønsker jeg å arbeide meg inn i dette universet. Først nå er tiden inne, og jeg er voksen nok nå.

 «Jeg våkner alltid opp av drømmen. I det jeg dukker opp til overflate. I noen sekunder er jeg levende». – Ellida i Fruen fra havet.

Det har vært en lang vei med omarbeidelse av manus. Nå gleder hun seg til fortsettelse med prosessen og premiere Høstscena 2021.

 

SURTSEY lavalove «To ungdommar dreg ut på havet i båt. Det er midtsommarnatt og sol. Men himmelen blir mørk. Frå havet står flammar opp. Ungdommane blir forma etter natta på havet.»

Nok en forestilling som skulle hatt premiere under Høstscena 2020. Men vi gleder oss til premiere høsten 2021. Det blei en sterk arbeidsvisning av SURTSEY lavalove. Mette Karlsvik er tekstforfatter og Jon Tombre er regissør. Dette er et samarbeid- og utviklingsprosjekt mellom Ålesund og Reykjavik. Verket blir utviklet med ungdommer fra disse to byene.

En sterk sanselig forestilling med dans, film, tekst og musikk. Sett av datoen for premiere neste år.

I tillegg hadde Teatret Vårt førpremiere på ungdomsforstillingen Stjernemateriale. Les egen sak om denne her. 

Høstscena i koronaens tid - Det ble små kulturelle møteplasser. Det ble sterke øyeblikk. Det ble tid til ettertanke. Det ble nært og kjært. Det ble armlengders avstand. Det ble «hjelp til selvhjelp i koronaens tid». Det ble Høstscene 2020. Men annerledes.


Lise Hellandsvik, Ålesund Teaterforening