I det en kommer inn i lokalet er skuespillerne midt inne i en kreativ prosess, hvor de prøver ut ulike innfallsvinkler til stykket, tester replikker og lar ideene myldre. Stykket som skal settes opp heter Grevinnen og hovmesteren 2.0», i det ligger det vel at det ikke akkurat det tradisjonelle stykket vi kjenner fra lille julaften klokka 21.00? 

Sånn innledningsvis, kan dere fortelle litt om stykket?

Bjørnar og Lars er enige om at noen hemmeligheter må de ha, alt kan ikke røpes på forhånd, men så mye kan de si. «Stykket handler om en humorduo som har jobbet sammen i lang tid, og nå har de fått en mulighet til å gjøre noen en tjeneste. Gjør de den jobben her, kan det åpne seg nye muligheter senere, kanskje en tv serie og humorshow på Latter. Så det står virkelig mye på spill for humorduoen. Ei utfordring er at vi lever i en tid hvor en skal være forsiktig med hva en tuller med og hvordan en tuller med det. Duoen får derfor en kontrabeskjed fra sitt management om å gjøre det showet de har laget litt rundere i kantene, litt snillere, ikke støte noen. Hvis de gjør det, kan managementet ordne et sommershow, kanskje et tv show osv., så det står mye på spill.»

Duoen har fått utlevert et manus til en sketsj de kan ha i bakkant hvis de ikke greier redigere eget show. Ved gjennomgang av egne sketsjer ser de at alle er mer eller mindre støtende på et eller annet nivå. Da blir jo spørsmålet, hva kan en lage humor om uten at noen blir støtt? Det ender med at de må falle tilbake på den sketsjen de har i bakhånd, og det er Grevinnen og hovmesteren. Regissøren blir forhindret fra å møte på prøvene, og duoen får raskt ei utfordring når de oppdager at de aldri har sett den opprinnelige sketsjen, og at svært lite er forklart i manus. Dermed må duoen gjør dette på sin egen måte, gjøre sin egen vri på stykket, noe som gir opphav til en rekke komiske og lattervekkende situasjoner. Blir skikkelig stress når det er 3 timer til publikum kommer og svært lite er på plass

«Dere har begge vært skuespillere i mange år, og har hatt mange ulike roller. Fra «seriøse» stykker/drama, til komedier. Som skuespillere, hva tenker dere er fellestrekk og eventuelt forskjeller på å spille så ulike roller/stykker?»

Lars påpeker at det å være skuespiller er et fag, et håndverk, og at jobben, enten det er komedie eller tragedie, er den samme. Det er alltid ting i forarbeidet en må gjøre, om resultatet er latter eller gråt er «second hand», ikke det en tenker på. Utfordringen er å fremstille en person som publikum tror på, som er «ekte». Bjørnar påpeker at mye handler om kjemien i rommet, mellom de på scenen, da er det egentlig det samme hvilke sjanger det er snakk om. Handler om å «sette sammen de rette brikkene i puslespillet. I «tragedien» er det viktig å være emosjonelt til stede, mens i komedie har skuespillerne lytternivået på et annet nivå, prosessene skjer mye raskere, «mer fintunet» på partneren på en annen måte. Ideelt sett skal humor og tragedie smelte sammen i en opphøyd enhet.

Som Lars påpeker er det ei utfordring at ingen ler av alt, alle ler av litt, så da blir det å prøve å treffe alle i løpet av ei forestilling. Blir som en stor godtepose en ønsker å dele med andre. 

Vi kan ikke avslutte dette intervjuet uten å spørre om hvordan det går med gutta «midt i livet». Sist vi så dem var ikke livet helt på skinner. Er de fortsatt på leiting, eller er de etablert med rekkehus, volvo og bikkje? Ifølge Bjørnar sliter de nok litt, det har vært mindre jobb pga koronasituasjonen, Olav Hesthagen har mistet en rekke reiseoppdrag. Det er noe låtmateriale på gang, «vi synker ikke», så det er ikke godt å si hva som skjer. Innkikk ber Bjørnar hilse gjengen og ønske lykke til.

Etter å ha intervjuet skuespillerne kan en trygt konkludere med at det ligger an til nok en fulltreffer for Teatret Vårt. Oppfordringen må nok en gang bli, løp og kjøp. 

Olaf Holm, Teatrets Venner