Hva ønsker du å formidle med forestillingen?
Idéen til denne forestillingen kom i en samtale med Johild, som jeg er gift med, sier Martin Bredin. Vi snakket om likheter og ulikheter mellom klassisk skolerte musikere og improvisasjonsmusikere. Samtidig hadde jeg lyst til å lage en type konsertkonsept eller forestilling, men visste ikke helt hva eller hvordan, og jeg var på leit etter noe som kunne bli til noe. Det var egentlig Johild som kom opp med idéen om å samarbeide med Arne Torvik, og at en forestilling med to pianister kunne være morsomt. Jeg hadde møtt Arne flere ganger i forskjellige sammenhenger, og likte godt det han gjorde på piano. Så begynte vi å snakke sammen, og søkte støtte fra fylket til produksjon. Vi har brukt mye tid på å lære å kjenne hverandres musikalske ståsted, og hva som ligger bak det vi gjør som pianister. Så har vi jobbet masse med å forme dette til en forestilling og en form som kan appellere til publikum.


Hvorfor bør vi velge å se denne  forestillingen?
Vi har lyst å vise noe av det som ligger bak overflaten på musikken. Hvis du hører en dyktig musiker så er det kanskje lett å tro at dette er noe som han eller hun ”bare kan”. Men det er en lang og spennende vei frem til det produktet som du hører på konsert eller på plate, og den veien kan være veldig forskjellig. Selve arbeidsprosessene innen klassisk og innen rytmisk improvisasjonsmusikk er ganske ulike. Samtidig er det jo musikk vi skal frem til, og hvor forskjellige er vi da egentlig, som klassisk musiker og improvisasjonsmusiker? Vi håper i hvert fall at dette kan være interessant også for noen andre enn bare oss!

Hva er ditt forhold til Teatret Vårt?
Jeg har bodd i Molde i snart 20 år, og har rukket å se en hel del forestillinger. Jeg husker den første vi så –
Flammefjes med Ane Dahl Torp og Aksel Hennie. Det var en utrolig sterk forestilling som jeg husker godt den dag i dag! Teatret Vårt har fostret noen fantastiske skuespillere gjennom tidene. Den gangen var Carl Morten Amundsen teatersjef, som jeg har hatt gleden av å samarbeide med ved flere anledninger. Jeg har også vært inne og gjort flere større og mindre samarbeid med skuespillere på teatret, særlig vil jeg trekke frem forestillingen Krigssonaten med Svein Solenes. Og ikke minst har barna våre ofte vært og sett forestillinger opp gjennom oppveksten, helt fra de var små!

Hva opptar deg for tiden?
Det har vært deilig med en uke vinterferie! Jeg er akkurat ferdig med en intensiv periode med Operafestuker i Kristiansund, hvor jeg har en 50% stilling som repetitør. I tillegg har det vært kammerkonserter i Ålesund og Kristiansund med Beate Mordal og klarinettisten Hans Christian Bræin, og et samarbeid med Molde Janitsjar og Didrik Solli-Tangen. Og ikke minst er vi jo en familie på 5, pluss to katter! Eldste datter har riktignok flyttet til Bergen, men de to andre bor hjemme. Det er vel riktig å si at vi er en aktiv gjeng! I vår skal jeg ha noen operapubkonserter på Syd Vin- og Matbar sammen med Ole Andreas Silseth og Camilla Stenhoff Vist, det blir gøy!  Ellers jobber jeg  mye med kor, både mitt eget kor Fjelljom og andre, pluss at jeg har musikk på ungdomstrinnet en dag i uka. Det blir en god del skriving og arrangering, særlig for Operaens Sinfonietta i Kristiansund. Man rekker i hvert fall ikke å kjede seg!