Å møtes på like fot

- At vi møtes på et plan der vi kommuniserer og tar hverandre på alvor som voksne tenkende og følende mennesker er viktig for meg. Jeg er interessert i å skape dialog med publikum. For å skape denne dialogen med publikum bruker Tatu derfor ofte referansepublikum eller har møter med publikum før eller etter forestilling for å diskutere tema, opplevelser, inntrykk og tanker. Noen ganger involveres publikum direkte i forestillingen.

Stille de gode spørsmålene

I «Scener fra et ekteskap» jobber han tett med skuespillerne; de er medskapende i prosessen det er å lage forestillingen. - I prøveperioden forsøker vi å finne de spørsmålene som vekker mest i oss. - Ikke noe tas for gitt; gjør vi det ender vi opp med å gå i gamle baner. Jeg er liker å være i det uvisse, i å stille spørsmål. Spørsmål som vekker gjenkjennelse og flere nye spørsmål: å skape dialog. - Det interessante er også at det ikke finnes ett svar; det finnes mange.

TV-suksess

«Scener fra et ekteskap» ble sendt som TV-serie i 1973. Serien hadde tre millioner seere, og ventetiden på å få komme inn til familierådgivning i Stockholm gikk fra tre uker til tre måneder. - Stykket er aktuelt også i dag, men når det gjelder å søke rådgivning er vi kommet lengre nå, mener Tatu. - Vi har mer kunnskap og terskelen for å gå i terapi er en annen. Det er mye mer vanlig nå enn det var da Bergman skrev stykket.

Det vi egentlig trenger

- Kanskje blir det noen ganger slik at vi prøver å løse alt ved å snakke; og  når vi tenker mye finnes det en fare for at vi begynner å lytte mindre til hva vi egentlig føler, mener Tatu. - Kanskje ender vi opp med å over-analysere slik at parforholdet blir som et terapiforhold - i stedet for å fungere som en relasjon mellom to mennesker med egne behov. Hvis vi er velformulerte, kjenner de psykologiske strukturene og påvirkningen vår barndom har på hvem vi er nå - og i tillegg vil være «gode» mot den andre … så kan vi ende opp med å forsøke å løse alt ved å prøve å forstå den andre. Helt enkelt ha for mye forståelse. Da kan vi lett miste oss selv og det vi egentlig trenger.

Menneskelig brist

Karakterene i «Scener fra et ekteskap» jobber hardt. - De forsøker å være så gode som de kan; de jobber med det de har. Gjør alt de makter. Det finnes mye kjærlighet i det. Men vi ser også når de ikke får det til. Tatu mener at det finnes en menneskelig brist som er lett å kjenne igjen: - Passiv aggressivitet spiser kjærligheten.

Gjenkjennelig

- For meg er stykket …. scener og fragmenter fra mange ulike ekteskap. Noen eller flere vil kjenne seg igjen på ulike steder i forestillingen. Forestillingen byr på mye – vi får se inn i Johan og Mariannes liv – helt inn til margen. På godt og vondt. Vi får komme nær dem, kanskje litt for nærme … og kanskje slik kommer vi nærmere oss selv.

Perspektiv

 «Vi jämfør andras yttre til vårt eget inre» sa en av mine venners mor engang, sier Tatu. - Vi sammenligner oss kanskje litt for ofte med andre – uten at vi tenker over at vi ikke vet hvordan deres liv er på innsiden. I «Scener fra et ekteskap» får vi muligheten til å se forbi det ytre og inn i det indre livet til Marianne og Johan. - Jeg vil gjøre det til en nær og ekte mellommenneskelig opplevelse å se forestillingen. En opplevelse som skaper en indre dialog hos den enkelte.  – Og kanskje noen gode samtaler mellom mennesker, sier Tatu.

Kakkelovnen holder fremdeles varmen i Helsinki. Og publikum kan glede seg til at arbeidet med «Scener fra et ekteskap» står premiereklart 16. januar 2020 i Molde. 

Tekst: Marianne Myrbostad, Teatret Vårt