Ida Grimsgaard kommer fra Oslo, og hun er utdannet scenograf. Deilig er jorden er den første barneforestillingen der hun har hatt scenografiansvaret. Samtidig har hun også vært scenograf på Stjernemateriale. Tidligere har scenografoppdragene vært på voksenteater og danseforestillinger.

-        Hvorfor tar du oss inn i en rosa verden?

-        For 2 år siden da jeg første gang var på Arbeideren, ble det et møte med rosa gardiner og vegger. Tror nok dette også var med på å sette i gang prosessen. Et så majestetisk hus i rosa, men det ble ikke for mye.

Dessuten liker jeg rosa, jeg synes det er en nydelig farge. Jeg assosierer fargen med sukkerspinn, det søte og bursdag; en deilig farge.  Om alt blir for rosa, blir det kvalmt. Man kan ikke ha bursdag hver dag.

Videre kommenterer Ida at i et rosa palass vil man tenke uskyldighet. En prinsesseverden der alt er flott, men er det det? Dessuten er rosa en farge som mange har en sterk mening om. Noen elsker rosa, noen misliker fargen. Det er en ladet farge som kobles både til kjønn og forventninger.

-        Hva vil du fortelle om scenografien?

-        Jeg vil ta dere med inn i et rom, et behagelig sted å være. Inni dette rommet fortrenger man det vanskelige.  Publikum skal oppleve at de går inn i rommet, samtidig at det er et rom utenfor. I dette rommet, i denne rosa verden må jo selvfølgelig alle følge reglene; også publikum. Hva skjer når verden forandrer seg?

Ida forteller at hun gjennom godt samarbeid med lysdesigner Jonas Fuglseth klarte å lukke den rosa verden med et magisk lystak.

En rosa verden, et magisk lystak, en keiser kledd i overdådige julekreasjoner. Hvordan skal en fremmed jente som bærer på en stor hemmelighet, passe inn i denne verden? Hun som påstår at jula har forsvunnet.

Ida Grimsgaard, vi gleder oss til å komme inn i denne fortryllende, magiske rosa verden. Der alt er godt og behagelig, og alle er glade hele tiden. Eller er det ikke slik?

Lise Hellandsvik, Ålesund Teaterforening