Etter videregående på Hartvig Nissen, gikk veien til Romerike Folkehøgskole. Vi har jo hørt om mange skuespillerspirer som har vært innom Romerike Folkehøgskole, men Phillip er ikke en av dem. Hans interesse gikk mer i retning av det tekniske ved en teateroppsetning, så han studerte lysdesign ved folkehøgskolen. Turen gikk videre til The Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA), der han fortsatte med å studere lys- og teaterdesign. Etter LIPA bar det tilbake til Oslo, og en gammel drøm om å jobbe på Nationaltheatret ble oppfylt. Der hadde han den kjente lysdesigner Øyvind Wangensteen som mentor. Etter fem år på National valgte han så å bli frilanser i 2022, noe han fremdeles er.

Phillip utviklet tidlig en stor interesse for antikken, og han hevder selv at han som seksåring visste mer om Zevs enn om Jesus. Denne kunnskapen fikk næring av hans gudfar, forfatteren Ole Robert Sunde. Familien har alltid hatt et sted i Italia, forteller Phillip, ikke langt fra det som regnes som trollkvinnen Kirkes øy. Der fikk den unge Phillip sitte oppe sent med sin gudfar, som fortalte om heltene og gudene de kunne se på stjernehimmelen,

Da møtte han nok fortellingen om Jason og Argonautene første gang. Det er vel også en viss sannsynlighet for at han stiftet bekjentskap med Evripides, forfatteren som skrev et skuespill rundt myten om Medea og Jason. Et stykke han hadde lysdesign på da det ble satt opp på Torshovteatret i 2019, da med Kjersti Horn som regissør.

Så da Tatu ville ha ham med til Molde for å sette opp Medea en gang til, var han ikke sen å be. Disse to var også sentrale i forestillingen «Scener fra et ekteskap», der Kjersti Botn Sandal ble nominert til Heddaprisen, og som vi kunne se her på teatret for tre år siden. Philip er ansvarlig for romkonsept, lys- og kostymedesign i forestillingen, romkonsept sammen med regissør Tatu Hämäläinen.

På spørsmål om hva vi får se, noe moderne eller gammelgresk, drar Phillip litt på det, og svarer: «litt begge deler». Vi møter både vår verden og gresk gudeverden. Medea er jo barnebarn av solguden Helios, må vite. Og når begrepet «softbox» dukker i forbindelse med scenografien, dukker lyssettingen i Scener fra et ekteskap opp i minnet. Så da blir det nok ikke noe steinete gresk amfiteater vi møter på teateret. Medea kan oppleves i Molde frem til 9. mars. Vi gleder oss.


For Innkikk: Leif Terje Bergseth (teatervenn)