FORARBEID TIL FORESTILLINGEN

Les teatersjefen Kristian Lykkeslet Strømskag sin introduksjon til forestillingen, se videointervju med manusforfatter/regissør Leiv Arne Kjøllmoen og manusforfatter/dramaturg Henriette Vedel og videotraileren til forestillingen. Bli kjent med det kunstneriske teamet som har skapt forestillingen og snakk så sammen om forventninger til teaterbesøket - og om publikums rolle i teatersalen.



Kjære publikum!

I anledning jubileumsåret har vi bedt Kjøllmoen/Vedel om å vende blikket hjem igjen for å undersøke hvem vi egentlig er her oppe i fylket vårt. De har dykket ned i historien til Møre og Romsdal, og gjort research på vilkårene for fellesskap i dag. Evner vi samarbeide, og må vi samarbeide? For er det virkelig slik som i sangen at jo mere vi er sammen, jo gladere vi blir.

Leiv Arne Kjøllmoen og Henriette Vedel er en norskdansk dramatikerduo som har skrevet en rekke morsomme, aktuelle og prisbelønte skuespill. Denne gangen har regissør Leiv Arne i tillegg fått med seg Freya Sif Hestnes på scenografi og kostyme. Sammen har de jobbet frem en forestilling som vi både kan le av, men som også presser oss til å se på oss selv og våre valg, og som formmessig og i rommet lokker oss fra lek til alvor.

 Da vi bestilte teksten og forestillingen visste vi ikke at Europa skulle stå midt i en krig. Vi visste ikke at replikkene, situasjonene og vårt blikk som publikummere skulle være så direkte knyttet til den virkeligheten vi står i nå. I forestillingen starter skuespillerne med et tankeeksperiment; hva om vi går så langt at vi begynner å gjøre ord til handling, hva om vi tenker oss at vi lar hatefulle ytringer bli til fysisk angrep; hva vil da skje her hos oss, hva vil skje med oss som mennesker?

 Teatret gjør ord til handling, teatret er et sted hvor vi kan reflektere sammen. I teaterrommet er vi et fellesskap av ulike mennesker, vi er et prisme av verden utenfor. I salen samles vi med våre ulike holdninger og virkelighetsforståelser, men gjennom en time i teatret, så er vi nærmere hverandre enn vi var før. Vi har sittet tett sammen og delt følelser, tanker og spørsmål. Dette fellesskapet trenger vi akkurat nå mer enn noen gang.

 Kan vi sammen gjøre en forskjell? Ja, det kan vi. Det må vi både tro og håpe på. Teatret har den muligheten i seg.

 Velkommen til en undersøkelse av fellesskapets vilkår i teatret.

God fornøyelse!
Kristian Lykkeslet Strømskag
teatersjef

Presentasjon kunstnerisk team

Leiv Arne Kjøllmoen er utdannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole og arbeider som scenekunstinstruktør på flere teatre i Norge og Danmark. Han har også nylig tiltrådt som teaterleder for Odsherred teater utenfor København. Leiv Arne har hatt regien på Jo mere vi er sammen.

Henriette Vedel er utdannet dramaturg fra universitetet i Aarhus og debuterte i 2014 med sceneteksten Folkestyre 2014 for Riksteatret. Sidenhar hun skrevet for blant annet Nørrebro Teater, Vega Scene, Haugesund Teater og det danske Folketeatret. Hun jobber med scenetekstutvikling og produksojnsdramaturgi for ulike teatre i Norge og Danmark. Henriette har vært dramaturg på Jo mere vi er sammen.

Leiv Arne og Henriette utgjør tilsammen scenekunstouoen Kjøllmoen/Vedel, som sammen skriver og setter opp ny nordisk dramatikk. Samarbeidet startet i 2017 med Sånne som oss, som også ble Heddanominert til Beste scenetekst. Siden da har Kjøllmoen/Vedel gjort et flertall prosjekter for både norske og danske teatre. De har vært en del av Det Kongelige Teaters dramatikksatsning Kongelig Dansk og i 2020 hadde de blant annet premiere på de nye scenetekstene Kafka på NAV på Haugesund teater. Kjøllmoen/Vedel har sammen skrevet manus til  Jo mere vi er sammen.

Freya Sif Hestnes er utdannet scenograf fra Akademi for scenekunst (Høgskolen i Østfold) og har også bakgrunn innen kunstfotografi fra HDK-Valand, Høgskolen for kunst og design i Gøteborg. I tillegg til arbeidet som scenograf jobber hun med ulike formater innen video- og fotoinstallasjon som presenteres på kunstutstillinger, blant annet med duoen Hestnes/Popovic. Freya har designet secnograifen og kostymene til Jo mere vi er sammen.

Les utdrag fra manus

Les utdrag fra manus til Jo mere vi er sammen (manuset må ikke deles videre). Dette er en scene fra relativt tidlig i forestillingen. 

DIALOG: Hvilke assosiasjoner får du?

Hva er publikums rolle i teatersalen?

DIALOG: Snakk sammen om hva som er forskjellen mellom å gå på teater og å gå på kino. Hvordan tror du at du som publikummer påvirker opplevelsen av å være i teatret: - for andre publikummere? - for skuespillerne? 

Nøkkelord: ekte respons, tilstedeværelse og fokus.

Teatersalen er bygget slik at lyd og lys er totalt kontrollert av fagteknikere. Lyd- og lyskilder som ikke hører til i rommet forstyrrer både i salen og på scenen. Husk å sette mobilen på lydløs!

TEMATISK ARBEID

Her finner du oppgaver som berører tematikken i forestillingen. De passer best til å gjøres etter at dere har sett forestillingen, men kan også gjøre før ved behov. Mange av oppgavene er hentet fra stoff som også ble brukt i researcharbeidet til forestillingen, eller har en sammenheng til dette. Oppgavene er satt sammen i en rekkefølge der delene kan ses i sammenheng i den rekkefølge de står, men dere kan også velge noen av oppgavene og gå mer i dybden. Tidsbruken i oppgavene vil variere etter hvor i dybden dere går i dialogdelen. Her er det ofte fint å snakke sammen to og to først og i større grupper eller plenum etterpå.



Om dialog

Hva må til for å kunne skape god dialog? Finn først dine egne svar på spørsmålet. 

Hør så David Bohm snakke om dialog. Lytt til det første audiosporet litt ned på siden (på engelsk - lengde: 6 minutt).

Les Nobels Fredssenter sine 8 prinsipper for god dialog (ligger et lite stykke ned på siden, det første prinsippet er i en blå boks med bilde av Dalai Lama, så blar du videre med piltast).

DIALOG: Finner du noen tanker fra David Bohm eller Nobels Fredssenter sin 8 prinsipper for god dialog du ikke hadde tenkt på selv og som du vil ta med deg videre?

Om ondskap

Bakspeil - podkast fra Danmarks Radio
Hele podkasten varer i 32 minutter. Journalist Martin Grønne snakker og konflikten i Rwanda og blant annet intervjuer nordmannen Arne Vågen som var katastrofesjef for Røde Kors. Vi foreslår at læreren hører hele for oversiktens del, men spiller disse utdragene for klassen:

Fra 02.00 til 05.30
Fra 09.00 til 12.58
Fra 28.25 til 31.08
Total tid: 10.01 min

Oppsummer: Hva var bakgrunnen for konflikten i Rwanda? 

DIALOG: Hva kan påvirke mennesker til å gjøre onde gjerninger? Hvor kommer ondskap fra tenker du?

Om oss og "de andre"

Les Langskallar og kortskallar, Fysisk antropologi i Møre og Romsdal artikkel av Mads Langnes, s. 227 – 247 Årsskrift Romsdal Sogelag 2007. Les hele artikkelen eller et kortere utdrag, for eksempel avsnittet om Møre Fylkes antropologi s. 235 – 240.

Å kategorisere mennesker, se etter forskjeller, definere oss selv og «de andre» er et fenomen som er aktuelt også i dag, bare på andre måter. 

DIALOG: Hvordan kommer behovet for å definere ulike grupperinger til uttrykk i dagens samfunn? Hva er konsekvensen av å definere mennesker inn i ulike grupper?

Om tilhøriget

Mennesker fungerer i samspill med hverandre. Behovet for å inngå i relasjoner med andre er viktig for oss. Ensomhet er et voksende samfunnsproblem.

Les denne artikkelen om boken The Lonely Century av Noreena Hertz.

DIALOG: Hvor føler du tilhørighet? Hva tenker du om ensomhet? Hvordan oppstår ensomhet? Hva tenker du kan gjøres for å forhindre ensomhet?

Om stereotyper

Gruppeøvelse: Stereotypetoget
Del klassen i grupper på ca. fem.
Print arket i linken til hver elev.
Tid: 15 - 20 minutt.

(Øvelsen er basert på øvelsen Trans-Siberian Railway laget av Education for Peace)

Om makt

Samfunnet har mange ulike maktstrukturer. Les artikkel fra Psykologisk.no om Hva makt gjør med oss.

DIALOG: Hvilke grupper eller personer har uformell eller formell makt over deg? Hvor mye, og hvilken type makt har du? Er det noen sammenheng mellom hvor du føler tilhørighet og hvem som har makt over deg? Hva kan makt brukes til? Hvordan oppnår du makt?

ETTERARBEID TIL FORESTILLINGEN

Snakk sammen om hva dere så. Det finnes ingen fasit. Alle eier sin egen opplevelse! Er forestillingen slutt når du går ut ifra teatersalen? Hvis ikke - når slutter den?



Snakk om forestillingen

DIALOG: Hva så dere? Les gjerne veilederen "Snakk om scenekunst".

Her er en kortversjon for samtaleveiledning:

Når begynte forestillingen, syns du?
Når sluttet forestillingen, syns du?

Hva inneholdt forestillingen?
(Skuespillere/dansere, bevegelse, tale, tekst, lyd, lys, musikk, maske/sminke, kostyme, scenografi, rekvisita, koreografi m.m.)

Ulike tidsaspekter?
(Tidsepoke? Kronologi? Tidshopp? Tempo og rytme?)

Ulike tegn som støtter hverandre eller kolliderer?

Relasjonen scene/sal?

Finnes et overgripende spørsmål av filosofisk eller eksistensiell karakter?

TRE PRINSIPPER
1) BESKRIV. Vent med vurderinger. Tolk heller enn å synse!

2) TOLK. Alle valg er bevisste valg og kan dermed analyseres ut fra et kunstnerisk perspektiv.

3) REFLEKTER. Start alltid med deg selv og din egen opplevelse. Vurder ingen tolkninger eller resonnement. Lytt ukritisk.

Still gjerne oppfølgingsspørsmål som «hva mener du med det?» og «kan du gi ett eksempel?».

Snakk om relatert tematikk

DIALOG: Hvilke faktorer kan være drivere av konflikt i ulike typer settinger (personlig, mindre/større grupper, regionalt, nasjonalt internasjonalt)? Finn ett eller flere eksempler på konflikt og forklar hva du tenker driver eller er årsaken(e) til konflikten. Bruk gjerne konflikter fra forestillingen som eksempel og se paralleller til det virkelige liv. - Eller motsatt.

Hvordan kan vi bidra til å senke nivåer av konflikt? Finn eksempel på personer som har gjort tiltak eller oppført seg på en måte som har senket konfliktnivå. Så du eksempler på konfliktdempende oppførsel i forestillingen?