Sporvogn til begjær

En trikketur til drømmenes endestasjon.

Stella og Stanley har ikke mye - men de har hverandre. De lever et intenst og lidenskapelig forhold i en fargerik og bråkete del av New Orleans. Omgitt av byens pulserende liv, venner, poker og fest føler de seg frie til å gjøre som de vil. For Stella er det et liv befriende langt borte fra barndommens konservative overklassemiljø.

Når søsteren Blanche plutselig dukker opp i New Orleans blir den gode stemningen spolert.  Barndomshjemmet har gått på tvangsauksjon og det virker som om Blanche skjuler flere skandaløse hemmeligheter. Likevel insisterer hun på å holde fast i en drømmeverden hvor flinke sørstatspiker kan gifte seg til penger og status hvis de bare spiller kortene riktig.

Stanley spiller et annet spill med soldatkameratene sine. Han er en ærlig mann og tåler ikke Blanche sine dagdrømmer og snobbete manerer. Det er lagt opp til full krasj.

I Tennessee Williams verdensberømte klassiker må den gamle verden gå under for at et nytt USA kan oppstå. Sporvogn til begjær er skrevet i 1947 og med regissør Uwe Cramers oppsetning fortsetter vi vår undersøkelse av det moderne USA.

Premiere 4. mai 2019

Varighet Ca. 2 timer og 45 minutter (inkl. pause)

Av
Tennessee Williams