Sportskoret

Sleivspark og lissepasninger om fotball, politikk og kvinnekamp

Nobelprisvinner Elfriede Jelinek bruker fotballen som arena for å diskutere samfunnet vi lever i. Sportskoret handler om fotballkamper og kampen for tilværelsen. Om idrettens meningsfullhet og livets meningsløshet. Om kvinnekamp.

I Sportskoret får fotballen ta plass både som seg selv, men også som spilleplass for kapitalistiske og kjønnsmessige strukturer. For hva er en spiller verdt? Er mennesket mer enn summen av sine deler? Hvorfor heter én ting «fotball», mens noe annet – omtrent identisk – er dømt til å hete «kvinnefotball»? I sporten møter biologi ambisjoner, drømmer møter virkelighet og individet laget. Hvem blir mennesket i dette?

Satire- og ordraseri blandes med gjørmen på fotballbanen. Jelinek forener stemmene til de som når som helst rapporter til massene: målvakter og skuespillere, journalister, kvinnelige fotballspillere og autentiske helter, og som i den greske tragedien står koret i utkanten av arenaen og beveger seg inn i rampelyset og kommenterer. Spillet får et eget liv: kjønnsspill, krigsspill, mediespill. Fotballkamp.

Pressen om Sportskoret
Terning 5.png
«Et imponerende maraton», Romsdals Budstikke

Om fotball og feminisme
- Av alt jeg har skrevet og debattert, så er det fotballen som brenner mest, sier Hege Karina Bøe. Som engasjert fotballmamma, tidligere trener og medlem av breddestyret i MFK har den engasjerte politikeren fått nok av at kvinnefotballen fremstilles som annenrangs sammenlignet med herrefotball, eller mannefotball, som hun liker å kalle det. Les hele intervjuet.

Opplev mer
Julie Støp Husby holder introduksjon en halvtime før utvalgte forestillinger. "- Det er gøy med en tekst om politikk som ikke er en kjedelig «pekefinger». Her er det så mye morsomt og absurd. Det er plass til forvirring. Tematikken er kompleks og får fram mange nyanser gjennom bildebruk og absurde assosiasjonsrekker. Det gjør at teksten ikke blir bastant, men heller skaper undring," sier Julie om Sportskoret. I introduksjonen forteller Julie mer om Jelineks fantastiske tekst og om arbeidet med forestillingen.

Introduksjonen starter en halv time før forestillingsstart og er for publikum med billett på disse forestillingene:
Torsdag 14. januar - introduksjon kl. 19.30
Lørdag 16. januar - introduksjon kl. 13.30
Fredag 22. januar - introduksjon kl. 19.30
NY! Lørdag 23. januar - introduksjon kl. 17.30
NY! Torsdag 4. februar - introduksjon kl. 19.30

Last ned forestillingsprogram

Premiere 13. januar 2021

Varighet Ca 70 minutter (ingen pause)

Av
Elfriede Jelinek