Hvem synes ikke det er magisk å se et lite frø spire?

Tidligere fantes masse blomsterenger rundt omkring i Norge, også i byene våre. Nå har ca. 80% av blomsterengene våre forsvunnet og det samme har mange sommerblomster og pollinerende insekter som humler og villbier. Ved å lage blomstereng i din hage, nabolag, veikant eller i ditt bymiljø bidrar du til at villblomster, insekter, humler og bier kan komme tilbake.

Frøene du har fått utdelt inneholder flere forskjellige blomster som er omhyggelig valgt ut for å tiltrekke seg (blant annet) marihøner og humler.

Ta gjerne med deg en voksen og velg et passende område. Så frøene og gi de vann, pleie og kjærlighet! For å få en fyldig eng anbefaler vi å dyrke de på et område på ca. 4 m2.

Blomstereng i praksis, steg-for-steg:

1 – Tidspunkt

Blomstereng kan du i utgangspunktet så hele året foruten når det er frost. Mange sår rundt april-mai.

2 – Velg område for din blomstereng

Finn et egnet område i hagen din, eller annet valgfritt sted.  Alt fra et større område i hagen til en mindre hageflekk/plantekasse fungerer.

3 – Fjern vegetasjon

Fjern uønskede planter og ugress fra området. Spa opp og fjern eventuell gressplen slik at jorden blir bar.

4 – Jevn ut

Jevn jorden det du klarer med en jernrive. Sørg for at de øverste 3-4 cm av jorden er løs og bearbeidet.

5 – Tilføre ekstra sand/grus?

Du kan legge på et par cm lag med sand (andre bruker småstein) om ønskelig på toppen av jorden. Sand og grus er næringsfattig, noe engblomster liker.

6 – Så frøene jevnt utover med hendene

Spre innholdet så jevnt som mulig. Klapp jorden lett (f.eks med en spade), slik at frøene får god kontakt med jorden.

7 – Vanning av blomstereng

Så frøene før det er meldt regn eller vann godt etter såing. Regner det jevnlig klarer engen å etablere seg selv, men om regnet uteblir vann gjerne slik at frøene spirer og blomstene får etablert seg.

8 – Ugress

Dukker det opp ugress som brennesler og burot fjernes disse da de fort tar over og gjør jorden for næringsrik (som engblomster ikke trives i).

9 – Nyt din egen blomstereng

Så er det bare å lene seg tilbake og nyte blomsterengen som ofte skifter farge ettersom de ulike blomstene spirer og gror gjennom sommer og høst.

Nyttige tips for blomstereng

La blomstene fullføre blomstringssyklusen, slik at de danner nye nye frø til neste år. Mange av de ettårige blomstene er selvgående og vil gi deg mange fargerike blomster neste vår.

Sank vakre engfrø langs grøfte- og veikanten. Det er helt gratis!

Bland sammen sand og frø i en bøtte og så blandingen utover med hendene. Da blir det enklere å fordele frøene jevnt utover.

Ikke tilfør næring av noe slag. Da vil det ofte komme ugress som brennesle og burot.

Ønsker du norske herdige engplanter, gå for flerårige norske engfrø

Ønsker du spesifikke blomster som er slående vakre, men ikke er herdige kan du kjøpe ettårig-blomsterengfrø.

Slå gjerne ned engen i slutten av august-september. Dette fører til at engen frør seg og du får mer blomster neste år. I tillegg beskyttes røttene mot kulden i vinterhalvåret.

Lykke til og takk for at du deltar på denne viktige redningsaksjonen!