– For en med høye skuldre som meg, er en slik pris med på å gjøre jobben vanskeligere, sier Amalie, som skal spille Gerda i Snødronningen. Forestillingen er basert på H. C. Andersen sitt eventyr, det samme som var utgangspunkt for Disneys film «Frost». Teatret Vårt lager en gjendiktning, frimodig inspirert av originalteksten.

– Det er et varmt teatermiljø i Ålesund. De tar nok godt imot meg.

Amalie vokste opp på Fjelltun i Ålesund og har stått på scenen siden hun var seks år. Da hun tok steget fra Astrid Overaas sitt barneteater på Teaterfabrikken over til Jugendteatret som niåring, var det til dels motvillig. 

– Jeg syntes Jugendteatret var for «kommersielt», ler Amalie. Hun var et av få barn i Ålesund som aldri hadde sett Putti Plutti Pott da hun prøvesang for rollen.

– Jeg erfarte at jeg kunne synge helt feil og likevel få rolla. Dagen de sa jeg skulle bli Putti, var kanskje den lykkeligste i mitt liv.

Det har alltid vært vanskelig å komme utenom Amalie når noe skal tas til scenen og hun er i nærheten.

Ung og lovende
– Hvordan forholder du deg til å bære kronen «ung og lovende»? 

– Veldig dårlig. Jeg er ikke ung lengre. Jeg har plutselig blitt 26 år. Jeg vet hvor rå denne bransjen er og trives dårlig med å se rynker i panna. Faktisk er jeg så smått i alderskrisa, sier Amalie, som vedgår at denne indre panikken nok kan ha rotfeste i litt for høye ambisjoner og stor grad av utålmodighet. Hun har minst to prosjekter på gang samtidig, og prøver å ta innover seg at hun faktisk allerede får jobbe med de beste i landet om å lage teater av høyeste kvalitet. Teatret Vårt har fått fire Hedda-nominasjoner de siste fire årene for sin scenekunst for barn og unge. Amalie fikk ta del i produksjonen som endelig tok prisen hjem til Møre og Romsdal.

– Jeg vil at alt jeg gjør skal være ekstremt bra og mister fort selvtilliten. Som skuespiller lever du ikke på din forrige prestasjon alene, men må hele tiden strekke deg og utforske nye karakterer. Det er også det som gjør denne jobben så spennende og meningsfull, sier Amalie, som legger til at man da også må tåle et særegent press.

Å være modig
Også hennes karakter i Snødronningen må tørre utfordre seg selv til sitt ytterpunkt. Amalie spiller Gerda som kommer bort fra sin bestevenn Kay. Hun gjør alt for å finne tilbake til bestevennen som har blitt tatt av Snødronningen.

– Det er fortellingen om en jente som må finne sin indre styrke for å tørre møte det ukjente, og det onde. En fortelling om å være modig for å finne tilbake til det gode.

– Ingen barnefortellinger kommer utenom kampen mellom det gode og det onde?

– Nei. Men jeg husker selv da jeg så teater som barn. Spørsmålet var alltid: «Jammen, er han slem eller snill?»

_01A6179.jpg
"Mio, min Mio".

Kunstneriske samarbeid
Teatret Vårt har i sine siste produksjoner hentet inn kunstnere fra ulike fag og latt de gå sammen om å lage magi på scenen. «Mio min Mio» fikk eventyrlige kritikker for det magisk vakre rommet som ble tilbudt publikum.

– Hvilket rom kan publikum forvente seg i Snødronningen?

– Dere vil definitivt bli overrasket. Jeg har store forventinger til hvordan videoprojiseringer og elektronisk popmusikk vil virke sammen. Det er rått dyktige folk som jobber sammen om å skape forestillingen.

– Hvorfor skal voksne ta med et barn og se Snødronningen?

– Først og fremst fordi det blir spennende. Mange kunstnere har reist til Ålesund og bodd her i seks uker for å lage noe helt unikt. Det er en intens produksjon og jeg tror det kommer noe vakkert ut i andre enden. Det er ikke ofte i løpet av et år at barn og voksne får en slik anledning. Hvordan kan dere egentlig la være?, erter Amalie.

– Enkelte kan føle det skummelt å gå i teater. Hva krever det av publikum å se dette stykket?

– Kun at du skrur av mobilen! Mer enn noen ganger trenger vi å oppleve verden sammen, fullt og helt tilstede. Bli med inn i noe du ikke vet noe om fra før!