Medlemmer:

Teatrets Venner hadde 502 medlemmer ved utgangen av 2019.

Årsmøte 2019:

Årsmøtet 2019 ble holdt i foajeen utenfor Storyville på Plassen 25.03.19. 24 medlemmer møtte. Årsmeldingen fra 2018 ble enstemmig vedtatt. Olaf Holm og Synnøve Ulleland skrev årsmøte-protokollen og det vises til denne for mer informasjon om møtets innhold.

Styret sammensetting fra mars 2019:

Leder: Lisbeth S. Sørensen. Valgt for 1 år
Styremedlem: Synnøve Ulleland. Ikke på valg
Styremedlem: Dirk Hauenschild. Ikke på valg
Styremedlem: Olaf Holm gjenvalgt for 2 år
Styremedlem: Leif Terje Bergseth nyvalgt for 2 år (tidligere vara)
Varamedlemmer: Kristin Øien og Synnøve Kåresen (for et år)

Varamedlemmer blir innkalt til alle styremøter.

Valgkomite for 2019:

Eva Mork, Marie Skeidsvoll og Hans Høye

Styremøter  i arbeidsåret 2019 (mars 19 –  mars 20)

Styret har i perioden fra siste årsmøte hatt  8 styremøter. I tillegg har vi behandlet noen styresaker via e-post. Styremøtene starter rett etter vanlig arbeidstid med mat før møtet starter. Ved å legge møtet på dette tidspunktet, er det mulig for aktuelle ansatte ved Teatret Vårt å delta på møtet.

Mange saker er behandlet, og det foreligger referat fra alle møter.

Styret har kontinuerlig benyttet arbeidsprogrammet og årshjulet som utgangspunkt for arbeidet, og mer detaljerte eksempler på innhold i drøftinger og arbeidet er eksempelvis: Planlegging og gjennomføring av Teaterfest 2020, oppfølging av teatervertene, teatervennenes stipend, avskjedsfest for Thomas Bjørnager, lesesirkel, utvidet dramaturgiat (i forbindelse med forestillingen Alle fantastiske ting), quiz, digital Innkikk og annen info til teatervennene, billettfond, høstfest, vennesamlinger, felles busstur til Operaen i Kristiansund, medlemsutvikling, samarbeid med andre venneforeninger, tildeling av Fiskerjenten mm.

På styremøtene er det Solveig Mordal Vågen, Halvard Fiksdal, Thomas Bjørnager (frem til sommeren 2019) / Kristian Strømskag (fra sommeren 2019) og Marianne Myrbostad som møter fra Teatret Vårt på deler av møtet. Deltakelse av disse 4 er svært nyttig for styrearbeidet.

Styret har hatt et godt samarbeid både internt og med Teatret Vårt.

Teaterfest 2019:

Den tiende teaterfesten ble gjennomført i perioden 6. – 9. mars 2019. Festen ble åpnet av avtroppende teatersjef Thomas Bjørnager. I løpet av teaterfesten var det ca 1600 publikum på de 17 arrangementene. Også i år har vi fått tilbakemelding om at det var et bra og variert program. Det var bra presseomtale både i forkant og underveis i teaterfesten (Budstikka – på nett og i papirutgaven, NRK Møre og Romsdal, Radio FM1. i tillegg ble Instagram og facebook benyttet).

Det er enighet om at Teaterfest i mars er noe som må fortsette, selv om det er hektiske dager for alle som står bak arrangementet. Dette har så langt skapt engasjement, stadig nye publikummer, og positiv omtale av teatret.

Teaterfest 2020

Teaterfest 2020 ble avlyst på grunn av korona-situasjonen. Alt var planlagt og klart, men 6 dager før åpningen, ble det besluttet ut fra nasjonale føringer at hele programmet måtte avlyses og forestillingene ble avlyst/utsatt.

Deltakelse i ulike arrangementer

Det har vært jobbet etter det vedtatte arbeidsprogram for 2019.

Etter ønske fra årsmøtet, ble det i år endelig arrangert en felles teatertur. Den 4. februar 2020, var det busstur til operaen i Kristiansund hvor 48 teatervenner deltok (full buss). Vi så forestillingen Spellmann på taket. Styret fikk mange positive tilbakemeldinger om turen, med oppfordring om å gjenta dette.

Alle styremedlemmer i venneforeningen fra Ålesund og Molde deltok på urpremieren på Slåttekar i himmelen på Det Norske Teatret den 7. mars. I forkant av forestillingen var det omvisning på Det Norske Teatret, «mingling» med blant annet Møre-benken på Stortinget, sponsorer mm, samtale mellom Edvard Hoem og Kristian L. Strømskag og musikalsk innslag av Ine Hoem før forestillingen. Alle teatervenner kan glede seg til at forestillingen kommer til Teatret Vårt og videre på turne i Møre og Romsdal.

Teatervertordningen

Teatrets Venner har fortsatt mange frivillige teaterverter som gjør en stor innsats til nytte for både teatret, publikum og venneforeningen. Mange teaterverter gir uttrykk for at dette er trivelig å være med på, og at dette er til gjensidig nytte og glede. Vi har fått flere nye teaterverter i 2019 og har opplæringsordning knyttet til dette. Teatervertordningen har generert kr 174.126 dette året.

Det har vært gjennomført to teatervertsamlinger. Den første var en kick-off samling for teaterverter med brannvernrunde den 29. august 2019, den andre samling var 3. mars 2020 hvor det var opplæring i scanning av billetter, kort gjennomgang av hvordan man skal forholde seg hvis det oppstår sykdom blant publikum og gjennomgang av teaterfesten. Teatervertbeskrivelsene er nødvendige og nyttige, og blir justert med jevne mellomrom.

Teatervertkontakter har dette året vært: Solveig Mordal Vågen, Dirk Hauenschild, Jorunn Hurlen og Margaret Andersen.

Førstehjelpskurs: Det er planlagt førstehjelpskurs i august.

Den daglige oppfølgingen av teatervertordningen blir i stor grad utført av administrasjonen v/ Solveig Mordal Vågen.

Satsing på ungdommer og unge voksne:

Også dette året har styret videreført arbeidet med å ha fokus på hvordan vi kan bidra til å få flere ungdommer og unge voksne inn i teatersalen. Som et tiltak er billettfondordningen videreført. Ordningen handler om subsidiering av teaterbilletter for ungdom, og dette året har dette vært brukt til forestillingene En handelsereisendes død, Evig søndag og Bartleby. Det var tilsammen avsatt kr 70.000 til billettfond for barn og ungdom i 2019

Teatervennenes stipend:

Siden 2014 har Teatrets Venner utlyst stipend for ansatte ved Teatret Vårt. Styret har avsatt inntil kr 60.000 til stipend. Hovedhensikten med stipendet er å gi mulighet for å videreutvikle talent eller gjennomføre et prosjekt for Teatret Vårt som ellers ikke ville ha blitt gjennomført.  Dette året kom det inn 3 ulike søknader fra Johanna Mørck  2 søknader ble innvilget:

1)    Workshop med Elisabeth Sevholt i en uke (kr 6.000)

2)    Forprosjekt til forestillingen «alle fantastiske ting» med Johanna Mørck som skuespiller og Kjersti Botn Sandal som regissør (kr 40.000). Dette ble et godt samarbeidsprosjekt med Teatret Vårt.

I forbindelse med utviklingen av «Alle fantastiske ting» ble teatervennene invitert til å delta i et utvidet dramaturgiat. 14 deltok i denne prosessen, og alle har gitt uttrykk for at dette har vært interessant og lærerikt. Styret gir honnør til hele prosjektet, og forestillingen har blitt veldig godt mottatt av publikum.

Innkikk og annen informasjonsmateriell:

Medlemsbladet Innkikk har utkommet to ganger (høsten 2019 og i forkant av teaterfesten 2020). Denne blir publisert på Teatret Vårt sin nettside, og det blir sendt ut et nyhetsbrev med informasjon når det publiseres nye saker.

Det er sendt ut nyhetsbrev til teatervenner og teaterverter med jevne mellomrom..

Møteplasser:

Det har vært arrangert ulike samlinger for teatervennene:

·      9. april – med utgangspunkt i forestillingen Sporvogn til begjær fortalte Thomas om utviklingen av det moderne USA. I tillegg var det musikalske innslag og intervju.

·      19. juni tok venneforeningen avskjed med avtroppende teatersjef Thomas Bjørnager. Mange møtte opp, og Thomas fortalte om sine 8 år ved Teatret Vårt og det ble sendt videohilsener fra en rekke teatervenner, det var taler og musikalske innslag. Venneforeningen ga ham et trykk av Inger Sitter, som takk for et meget godt samarbeid.

·      19. september ønsket vi velkommen til ny teatersjef – Kristian Lykkeslet Strømskag. I tillegg var det en samtale med regissøren og kostymedesigneren for Romeo & Julie.

·      19. oktober var det Høstfest i kombinasjon med generalprøven på God Jul Nabo. Vi ønsket også velkommen til Vera Krohn Svaleng som ny kunstnerisk leder for avd. scenekunst for barn og unge.

·      24. november hadde vi besøk av operasjef Line Lønning Andresen på en vennekveld, som fortalte om operaen i Kristiansund, musikalsk innslag samt informasjon om felles busstur til operaen den 4. februar 2020, for å se forestillingen Spelemann på taket.

·      18. januar var det i etterkant av forestillingen Alle fantastiske ting en samtale mellom regissør, skuespiller og 2 fra dramaturgiatet (teatervenner) om hele prosessen med utvikling av stykket.

·      4. februar busstur til Operafestuken i Kristiansund.

I tillegg har venneforeningen gitt en oppmerksomhet i forbindelse med at skuespiller Hugo Mikal Skår og leder for scenekunst for barn og unge Cecilie Lundsholt sluttet ved teatret.

Det har vært gjennomført 9 quizkvelder for voksne i Kafe Kurt med Olaf Holm (og Halvard Fiksdal) som quizmastere og antall deltakere har variert mellom 40 – 70. Premiene er teaterbilletter, og ofte har det vært unge folk som har vunnet disse billettene. På den måten bidrar quizkveldene også til at flere unge voksne kommer på teatret samt at quiz kan bidra til å senke dørterskelen og skape et engasjement til nye teatergrupper.

Lesesirkel

Det er gjennomført to lesesirkeler dette året – En handelsreiendes død og det utvidede dramaturgiat i forbindelse med «Alle fantastiske ting»

Teatervenner Norge :

Teatrets Venner er medlem av landsforbundet Teatervenner Norge (TN). Organisasjonen har ikke lengre noen fast ansatt sekretær, og er nå utelukkende en frivillig organisasjon. Styret har hatt kontakt med styreleder i TN, og har signalisert at venneforeningen i Molde ønsker fortsatt medlemskap inntil videre. Medlemskapet vil bli vurdert årlig. I 2019 hadde ingen fra styret anledning til å delta.

Vervekampanje – flere Teatervenner

Gjennom hele året står det innmeldingsblanketter tilgjengelig i billettskranken. På vennekvelder og på teaterfesten har det vært gjennomført vervekampanjer.

Samarbeid med andre venneforeninger:

Møte i mars med venneforeningen i Kristiansund ble avlyst på grunn av korona-situasjonen. Turen til premieren på Slåttekar i himmelen var sammen med venneforeningen i Ålesund.

Økonomi:

Teatres Venner sin økonomi er innlemmet i økonomistyringen til Teatret Vårt. Vi får jevnlig oppdateringer fra administrasjonen. Medlemskontingenten og inntekten fra innsatsen til teatervertene blir disponert i nært samråd med teateradministrasjonen.

Det er «opprettet» to fond: A) Billettfond for å subsidiere teaterbilletter (kr 70 000) for ungdommer, med tanke på å gjøre terskelen inn til teatersalen litt lavere. B) Et teater-fond hvor hensikten er å kunne benytte midlene «til beste» for Teatret Vårt (kr. 60 000).

Teatervertordningen gir kr 173 126 i inntekt, og kontingent fra medlemmer kr 124 000. Utgiftene er til annonsering, Teaterfest, flyers, teaterstipend (kr 60.000), Fiskerjenten, billettfond, Teatervenner Norge, Quiz, Innkikk, fond med tanke på Teatret Vårt sin 50 års jubileum, blomster, mat til div. (styremøter, teatervertsamling mm), vervekampanjer mm.

Akkumulert/oppsparte midler er vel  400.000 kr.  Styret takker administrasjonen for alt arbeid som gjøres i forbindelse med regnskapet. Dette medfører stor arbeidslettelse for styret.

Kontingent i 2019

Kr 300,- for enkeltmedlem
Kr 200,- i tillegg pr husstandsmedlem
Kr 100,- for studenter og ungdommer

Avslutning:

Styret vil takke Teatret Vårt for et godt og konstruktivt samarbeid. Vi vil rette en spesiell TAKK til Solveig Mordal Vågen, Thomas Bjørnager (frem til sommeren 2019) og Kristian L. Strømskag (fra sommeren 2019), Halvard Fiksdal og Marianne Myrbostad som deltar på mange styremøter og som vi har et tett samarbeid med. Vi vil også takke alle teaterverter som gjør en imponerende innsats. Styret ser frem til et fortsatt godt samarbeid med alle som er involvert i Teatret Vårt, og vi vil yte vårt beste for å støtte Teatret Vårt og styrke interessen for scenisk kunst i Møre og Romsdal – i samsvar med målsettingen for venneforeningen.

Pr dags dato er det en meget spesiell situasjon for oss alle sammen både nær og fjern på grunn av korona-situasjonen og innsatsen for å hindre smittespredning. For tiden er Teatret Vårt stengt, og vi er mange som gleder oss til at teatret igjen kan åpne dørene.

Plassen, den 25. mars 2020

Olaf Holm (nestleder), Synnøve Ulleland, Dirk Hauenschild, Leif Terje Bergseth, Lisbeth Schødt Sørensen (leder).
Samt vararepresentanter: Kristin Øien og Synnøve Kåresen